RSS

Astra Sports Tourer

W pogoni za czynieniem z …

Supernowoczesny Opel ADAM S!

W środowisku branży motor…

Opel Zafira Family 1,8 Ecotec (1…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Zafira Family 1,7 CDTI Ecot…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Zafira Family 1,7 CDTI Ecot…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

«
»

Jak jeździć samochodem w zimie?

Jak jeździć samochodem w zimie Biała pora roku zawsze zaskakuje, nie tylko kierowców. Jazda w warunkach zimowych może być trudna, zwłaszcza dla kierowców, którzy po raz pierwszy mają do czynienia ze śniegiem. Jazda na śniegu bardziej różni się od jazdy w warunkach letnich. W zimie kierowca musi poświęcić znacznie więcej czasu na dotarcie do celu. Chodzi tutaj głównie o przyczepność auta.

Poniżej przedstawimy 7 punktów, o których każdy kierowca powinien pamiętać korzystając z samochodu, gdy nawierzchnia pokryta jest zarówno lodem jak i śniegiem.

 

  • Dobór ogumienia

Opony zimowe są wykonane z innego materiału niż opony letnie, dzięki temu opony mają o wiele lepszą przyczepność do śliskiej nawierzchni. Nikt przecież w zimie nie założy trampek, czy balerinek, które nie mają bieżnika, ta sama zasada dotyczy zimowych opon.

  • Oczyszczenie samochodu z śniegu

Aby samochód był dobrze widoczny zimą nie wystarczy odśnieżyć szyb, świateł i tablicy rejestracyjnej. Nie zgarnięty śnieg z dachu może być niebezpieczny dla samochodów jadących za nami, spadając, może im utrudniać widoczność. Warto odśnieżać cały samochód.

  • Odpowiedni płyn do spryskiwacza

Aby zapobiec zamarzaniu szyby na zewnątrz samochodu, podczas pracy wycieraczek, warto pamiętać o kupnie specjalnego płynu, który jest odpowiedni na minusowe temperatury.

  • Sprawny akumulator

Akumulatory nie lubią minusowych temperatur, oczywiście zimą najlepiej jest trzymać auto w garażu, jednak większość kierowców nie może pozwolić sobie na taką wygodę. W zimie pojemność akumulatora może się zmniejszyć nawet o 40%, gorzej gdy na wstępie nasz akumulator już jest częściowo rozładowany. Wówczas możemy mieć poważne problemy z odpaleniem silnika.

Warto przy włączaniu silnika upewnić się, że wszystkie dodatkowe elementy, jak radio, nawiew, klimatyzacja są wyłączone i nie pobierają dodatkowej energii przy przekręcaniu kluczyka. Warto sprawdzać nasz akumulator, jazda samochodem zwłaszcza na krótkich odcinkach może być zabójcza dla naszego akumulatora.

  • Wyposażenie zimowego Preprers’a

Zima, to pora roku, która może każdego zaskoczyć. Warto być przygotowanym na każdą okoliczność, dlatego warto mieć zawsze w bagażniku – oprócz opony zapasowej i liny – saperkę, która ułatwi wydostanie się z zaspy, gdy koło ugrzęźnie.

  • Bezpieczne manewry zimą

Podczas ruszania z miejsca auto może z łatwością stracić przyczepność. Wówczas warto pamiętać, by nie dodawać dużo gazu, należy ruszać delikatnie i płynnie. Gdy nawierzchnia jest niepewna nie należy hamować gwałtownie. Czarny asfalt, nie pokryty śniegiem nie zawsze oznacza bezpieczną jazdę. Takie nawierzchnie mogą być pokryte cienką warstwa lodu, który może być bardzo niebezpieczny. Samochody z systemem ABS maja ułatwione zadanie, jednak, gdy go nie ma, należy hamować metodą tzw. pulsacyjną. Hamować należy zacząć sporo przed spodziewanym zatrzymaniem naciskając i odpuszczając pedał hamulca.

Auta w zimie gorzej hamują i gorzej przyspieszają, dlatego bardzo ważny jest bezpieczny odstęp od aut za i przed nami.

  • Opanowanie poślizgu.

Auto może stracić przyczepność na dwa sposoby, pierwszy z nich to nadsterowność, kiedy to przednie koła zaczynają się ślizgać. Drugi sposób to podsterowność, często mamy z nią do czynienia podczas skręcania, wówczas kiedy tylne koła tracą przyczepność z nawierzchnią. Gdy auto wpada w poślizg należy zachować spokój i nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Gdy mamy do czynienia z nadsterownością należy zdjąć nogę z gazu i zmniejszyć kąt skrętu. Podczas podsterowności należy wykonać kierownicą kontrę, np. gdy skręcamy w lewo i nasz samochód wpada w poślizg i zarzuca nim w prawo, więc należy skręcić kierownicą w prawa stronę i skorygować tor skrętu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *