RSS

Astra Sports Tourer

W pogoni za czynieniem z …

Supernowoczesny Opel ADAM S!

W środowisku branży motor…

Opel Zafira Family 1,8 Ecotec (1…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Zafira Family 1,7 CDTI Ecot…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Zafira Family 1,7 CDTI Ecot…

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

Opel Adam 1,4 Ecotec (100KM) M5 …

Prezentowany samochód: Op…

«
»

Samochody z instalacją gazową – co warto wiedzieć?

instalacja-gazowa-do-samochodu-co-trzeba-wiedziecSamochody z instalacją gazową, stały się doskonałą alternatywą na zmniejszenie kosztów tankowania, w porównaniu do tradycyjnego paliwa. Instalacja LPG (ang. Liquefird Petroleum Gas) w Polsce zdobyła popularność już w latach 90.

Płynne paliwo gazowe, to nic innego, jak mieszanina węglowodorów – propanu C3H8 i butanu C4H10. Propan i butan to gazy bezwonne, jednak nadaje im się zapach, poprzez specjalne środki. Ma to na celu zidentyfikowanie ewentualnych nieszczelności. Węglowodory te, zmieszane z powietrzem w dokładnie określonej proporcji tworzą mieszankę wybuchową.

Czy instalacja gazowa jest bezpieczna?

W Polsce przepisy dotyczące eksploatowania butli z gazem są bardzo restrykcyjne. Oprócz badania butli, które wykonuje już sam producent, niezbędna jest także kontrola przez Transportowy Dozór Techniczny. Sam gaz tankowany jest poprzez specjalne butle, które są o wiele bardziej trwałe niż inne zbiorniki benzynowe. Ciekawostką jest, że nawet podczas silnych wstrząsów, butla wypada z samochodu nienaruszona! Instalacja gazowa jest bezpieczna, pod warunkiem, iż w określonym czasie, właściciel samochodu wykonuje niezbędne przeglądy. Ryzyko wybuchu takowej butli, jest mniejsze, niż zbiornika z tradycyjnym paliwem.

Jak eksploatować samochód na gaz?

Skomputeryzowanie instalacji gazowych całkowicie wyręcza kierowców z jakichkolwiek działań. LPG samoistnie przełącza zasilanie z gazu na benzynę i odwrotnie. Jak eksploatować taką instalację? Trzeba ją serwisować. Raz na ok. 15 tysięcy kilometrów trzeba wymienić filtr oraz sprawdzić szczelność całej instalacji. Jest to możliwe przy pomocy komputera diagnostycznego. Ponadto warto udać się na badania okresowe, które robi się w Stacji Kontroli Pojazdów.

Wady i mity

W tematyce instalacji gazowych, krąży wiele mitów. Największym z nich jest stwierdzenie, iż auto na gaz nie jest bezpieczne. Przy prawidłowym użytkowaniu, wybuch zbiornika nie jest możliwy.

Wadą instalacji gazowych jest to, iż wymagają dodatkowego serwisowania, ponadto LPG wiąże się z droższymi przeglądami rejestracyjnymi. Niewielkim mankamentem może być również zmniejszony bagażnik, ponieważ sam zbiornik na gaz zajmuje część miejsca bagażowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *