Ile wynosi napięcie na wtryskiwaczach common rail?

Motoryzacja

Nowoczesne silniki wymagają niezwykle precyzyjnego układu paliwowego, a zwłaszcza wtryskowego, który zapewni optymalne wartości pracy jednostce napędowej. W nowoczesnych jednostkach w jednostkach ze wtryskiem typu common rail używa się wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Wtryskiwacz elektromagnetyczny składa się z trzech członów funkcjonalnych: rozpylacza otworkowego, hydraulicznego układu wspomagającego i zaworu elektromagnetycznego.

Wtrysk paliwa można podzielić na cztery etapy, podczas których zawór elektromagnetyczny znajduje się w innym położeniu, zależnym od napięcia, które w danej chwili przez niego przepływa. I tak wyróżniamy następujące etapy:

– wtryskiwacz zamknięty
– otwieranie się wtryskiwacza
– wtryskiwacz całkowicie otwarty
– zamykanie się wtryskiwacza

W momencie gdy przez zawór elektromagnetyczny nie płynie prąd, wtryskiwacz pozostaje zamknięty – dzieje się tak m.in. gdy silnik jest wyłączony. Natomiast już w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce, przez zawór szybko przepływa prąd, powodując jego otwarcie i wtrysk paliwa do komory spalania, a tym samym rozruch silnika i jego pracę.

Sprawna i niezawodna praca układu wtryskowego common rail oparta na wtryskiwaczach wyposażonych w zawory elektromagnetyczne zależy w głównej mierze od prawidłowego działania instalacji elektrycznej samochodu. Warto więc, jeżeli pojawią się problemy np. z pracą silnika lub jego rozruchem, sprawdzić ten element układu wtryskowego.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy otwarcia

W celu precyzyjnego szybkiego otwarcia zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza napięcie prądu musi wzrosnąć do wartości około 20 A. Wzrost ten dzieje się po precyzyjnie ustalonej i zdefiniowanej krzywej wartości.

Chwilami napięcie prądu wzrasta do 50 A, tak aby uzyskać małą tolerancję oraz dużą powtarzalność. Napięcie podwyższone w sterowniku gromadzone jest w kondensatorach, a po jego przyłożeniu do zaworu elektromagnetycznego prąd narasta bardziej stromo, niż w przypadku prądu o napięciu akumulatorowym.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy przyciągania

W fazie przyciągania zawory elektromagnetyczne wtryskiwaczy zasilane są napięciem akumulatora. Tym samym prąd ograniczony jest w tej fazie do napięcia 20 A.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy podtrzymania

Podczas fazy podtrzymania napięcie na zaworze elektromagnetycznym ulega nieznacznemu zmniejszeniu i wynosi około 13 A. Natomiast podczas wyłączenia wtryskiwaczy powstaje przepięcie indukcyjne, wywołujące zamknięcie wtryskiwaczy.

Motoryzacja
Dorabianie kluczyka do samochodu. Ile kosztuje i jak to zrobić?

Dorabianie kluczyka do samochodu to proces, który może wydawać się skomplikowany, ale jest niezwykle ważny dla każdego kierowcy. Niezależnie od tego, czy zgubiłeś klucz, uszkodziłeś go, czy po prostu chcesz mieć zapasowy na wszelki wypadek, dorobienie kluczyka do samochodu to coś, co warto zrealizować. Posiadanie dodatkowego klucza może zaoszczędzić wiele …

Motoryzacja
Jak obliczyć spalanie samochodu?

Znajomość spalania samochodu niesie ze sobą wiele korzyści, które mogą przyczynić się do oszczędności kosztów paliwa oraz lepszego planowania podróży. Przede wszystkim, wiedza na temat tego, ile pali auto, pozwala na bardziej ekonomiczną jazdę i kontrolę wydatków związanych z eksploatacją pojazdu. Korzyści ze znajomości spalania samochodu: Oszczędność pieniędzy – Świadomość, …

Motoryzacja
Czy opony mają wpływ na spalanie?

Opony są jednym z najważniejszych elementów pojazdu, mającym bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz zużycie paliwa. W dzisiejszych czasach, kiedy ekologia i ekonomia odgrywają kluczową rolę w naszych decyzjach, warto zastanowić się, jak opony wpływają na spalanie paliwa. Czy wybór odpowiednich opon może przynieść realne oszczędności i zmniejszyć nasz …