Jakie są objawy zanieczyszczonej przepustnicy?
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Przepustnica to element silnika, który sterowany jest pedałem gazu, a odpowiada za to, ile powietrza dostaje się do komory spalania. Naciśnięcie pedału gazu powoduje szersze otwarcie się przepustnicy, a komputer sterujący silnikiem dostaje informacje o tym, że należy zwiększyć dawkę paliwa podawaną przez wtryskiwacze. Tym samym zwiększają się obroty silnika, generowana jest większa moc, a samochód przyśpiesza. Czasem jednak dochodzi do zanieczyszczenia przepustnicy. Zanieczyszczona przepustnica objawy daje różne, ale wszystkie mogą prowadzić do bardzo niepożądanych skutków.
Zanieczyszczona przepustnica objawy
Zanieczyszczenie przepustnicy jest stosunkowo łatwo zdiagnozować. Do objawów zabrudzenia przepustnicy zaliczane są m.in. nierówna praca silnika, szarpanie silnika w czasie jazdy, przygasanie, a nawet gaśnięcie silnika. Dodatkowo jeżeli przepustnica w naszym silniku jest zabrudzona, możemy mieć problemy z uruchomieniem silnika, który również może zacząć wykazywać wzmożony apetyt na paliwo.
Jak oczyścić zabrudzoną przepustnice
Zabieg oczyszczania zabrudzonej przepustnicy nie musi być skomplikowanym procesem. Jeżeli w naszym pojeździe zamontowana jest elektroniczna przepustnica, zanieczyszczeniu może ulec komutator silnika. W tym wypadku sprawa nieco się komplikuje. W innych przypadkach wystarczy wymontować przepustnice i przemyć ją benzyną ekstrakcyjną.
Oprócz benzyny ekstrakcyjne można również wykorzystać specjalne preparaty przeznaczone do czyszczenia przepustnicy. Ich cena jest nieco wyższa niż samej benzyny ekstrakcyjnej, jednak nieco ułatwiają one i przyśpieszają proces oczyszczania przepustnicy w naszym aucie. Należy również pamiętać o tym, aby żadne ciała stałe nie trafiły do wnętrza układu dolotowego, co może prowadzić do powstania znacznych uszkodzeń.
Ważne jest również, aby założyć przepustnice z powrotem w poprawny sposób.
Jak uniknąć zabrudzenia przepustnicy?
Jeżeli na liczniku naszego samochodu widnieje przebieg przekraczający 100 tys. kilometrów, warto dostać się do przepustnicy i poddać ją profilaktycznemu czyszczeniu, nawet jeżeli jeszcze nie obserwujemy żadnych niepożądanych skutków jej zabrudzenia.
W takim wypadku postępujemy dokładnie w ten sam sposób, w jaki oczyszczalibyśmy mocno zabrudzoną przepustnice.
Jeżeli pojawiają się w naszym silniku jakiekolwiek problemy z jego pracą, takie jak nierówne obroty lub ich falowanie, warto diagnostykę rozpocząć właśnie od przyjrzenia się kondycji przepustnicy. Często to właśnie ten element odpowiedzialny będzie za te problemy, a jego diagnostyka i usunięcie potencjalnych problemów należy do stosunkowo prostych czynności serwisowych.