Ile wynosi napięcie na wtryskiwaczach common rail?

Motoryzacja

Nowoczesne silniki wymagają niezwykle precyzyjnego układu paliwowego, a zwłaszcza wtryskowego, który zapewni optymalne wartości pracy jednostce napędowej. W nowoczesnych jednostkach w jednostkach ze wtryskiem typu common rail używa się wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Wtryskiwacz elektromagnetyczny składa się z trzech członów funkcjonalnych: rozpylacza otworkowego, hydraulicznego układu wspomagającego i zaworu elektromagnetycznego.

Wtrysk paliwa można podzielić na cztery etapy, podczas których zawór elektromagnetyczny znajduje się w innym położeniu, zależnym od napięcia, które w danej chwili przez niego przepływa. I tak wyróżniamy następujące etapy:

– wtryskiwacz zamknięty
– otwieranie się wtryskiwacza
– wtryskiwacz całkowicie otwarty
– zamykanie się wtryskiwacza

W momencie gdy przez zawór elektromagnetyczny nie płynie prąd, wtryskiwacz pozostaje zamknięty – dzieje się tak m.in. gdy silnik jest wyłączony. Natomiast już w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce, przez zawór szybko przepływa prąd, powodując jego otwarcie i wtrysk paliwa do komory spalania, a tym samym rozruch silnika i jego pracę.

Sprawna i niezawodna praca układu wtryskowego common rail oparta na wtryskiwaczach wyposażonych w zawory elektromagnetyczne zależy w głównej mierze od prawidłowego działania instalacji elektrycznej samochodu. Warto więc, jeżeli pojawią się problemy np. z pracą silnika lub jego rozruchem, sprawdzić ten element układu wtryskowego.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy otwarcia

W celu precyzyjnego szybkiego otwarcia zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza napięcie prądu musi wzrosnąć do wartości około 20 A. Wzrost ten dzieje się po precyzyjnie ustalonej i zdefiniowanej krzywej wartości.

Chwilami napięcie prądu wzrasta do 50 A, tak aby uzyskać małą tolerancję oraz dużą powtarzalność. Napięcie podwyższone w sterowniku gromadzone jest w kondensatorach, a po jego przyłożeniu do zaworu elektromagnetycznego prąd narasta bardziej stromo, niż w przypadku prądu o napięciu akumulatorowym.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy przyciągania

W fazie przyciągania zawory elektromagnetyczne wtryskiwaczy zasilane są napięciem akumulatora. Tym samym prąd ograniczony jest w tej fazie do napięcia 20 A.

Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy podtrzymania

Podczas fazy podtrzymania napięcie na zaworze elektromagnetycznym ulega nieznacznemu zmniejszeniu i wynosi około 13 A. Natomiast podczas wyłączenia wtryskiwaczy powstaje przepięcie indukcyjne, wywołujące zamknięcie wtryskiwaczy.

Motoryzacja
Ile kilometrów wytrzymują opony letnie?

Opony samochodowe to kluczowy element gwarantujący bezpieczeństwo jego użytkownikom. To właśnie ten element samochodu jako jedyny ma bezpośredni kontakt z powierzchnią drogi. Dlatego też warto zadbać o to, aby opony naszego samochodu zawsze były w jak najlepszej kondycji. Ile kilometrów zazwyczaj wytrzymują opony letnie i po czym poznać, że należy …

Motoryzacja
Rozwiązanie na hałasy, czyli mata wyciszająca do samochodu

Jeżeli doskwiera nam zbyt duży poziom hałasu w naszym samochodzie, co nie tylko nie pozostaje bez wpływu zarówno na naszą przyjemność odczuwaną podczas jazdy, ale również na nasze zmęczenie, które odbija się bezpośrednio na naszym jak i innych bezpieczeństwie. Na szczęście na nadmierne hałasy dobiegające spod klapy silnika i z …

Motoryzacja
Ubezpieczenia ac samochodu – przed czym chroni?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej) chroni nas w razie sytuacji kiedy to my spowodujemy wypadek. W razie wystąpienia zdarzenia drogowego, które zostanie wywołane przez nas, wszelkie szkody jak i odszkodowania wypłacone zostaną przez towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym zawarliśmy umowę ubezpieczenia OC. Ubezpieczenia AC samochodu z zasady chronią nas samych zarówno podczas …