Ile wynosi napięcie na wtryskiwaczach common rail?
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Nowoczesne silniki wymagają niezwykle precyzyjnego układu paliwowego, a zwłaszcza wtryskowego, który zapewni optymalne wartości pracy jednostce napędowej. W nowoczesnych jednostkach w jednostkach ze wtryskiem typu common rail używa się wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Wtryskiwacz elektromagnetyczny składa się z trzech członów funkcjonalnych: rozpylacza otworkowego, hydraulicznego układu wspomagającego i zaworu elektromagnetycznego.
Wtrysk paliwa można podzielić na cztery etapy, podczas których zawór elektromagnetyczny znajduje się w innym położeniu, zależnym od napięcia, które w danej chwili przez niego przepływa. I tak wyróżniamy następujące etapy:
– wtryskiwacz zamknięty
– otwieranie się wtryskiwacza
– wtryskiwacz całkowicie otwarty
– zamykanie się wtryskiwacza
W momencie gdy przez zawór elektromagnetyczny nie płynie prąd, wtryskiwacz pozostaje zamknięty – dzieje się tak m.in. gdy silnik jest wyłączony. Natomiast już w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce, przez zawór szybko przepływa prąd, powodując jego otwarcie i wtrysk paliwa do komory spalania, a tym samym rozruch silnika i jego pracę.
Sprawna i niezawodna praca układu wtryskowego common rail oparta na wtryskiwaczach wyposażonych w zawory elektromagnetyczne zależy w głównej mierze od prawidłowego działania instalacji elektrycznej samochodu. Warto więc, jeżeli pojawią się problemy np. z pracą silnika lub jego rozruchem, sprawdzić ten element układu wtryskowego.
Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy otwarcia
W celu precyzyjnego szybkiego otwarcia zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza napięcie prądu musi wzrosnąć do wartości około 20 A. Wzrost ten dzieje się po precyzyjnie ustalonej i zdefiniowanej krzywej wartości.
Chwilami napięcie prądu wzrasta do 50 A, tak aby uzyskać małą tolerancję oraz dużą powtarzalność. Napięcie podwyższone w sterowniku gromadzone jest w kondensatorach, a po jego przyłożeniu do zaworu elektromagnetycznego prąd narasta bardziej stromo, niż w przypadku prądu o napięciu akumulatorowym.
Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy przyciągania
W fazie przyciągania zawory elektromagnetyczne wtryskiwaczy zasilane są napięciem akumulatora. Tym samym prąd ograniczony jest w tej fazie do napięcia 20 A.
Napięcie na wtryskiwaczach common rail podczas fazy podtrzymania
Podczas fazy podtrzymania napięcie na zaworze elektromagnetycznym ulega nieznacznemu zmniejszeniu i wynosi około 13 A. Natomiast podczas wyłączenia wtryskiwaczy powstaje przepięcie indukcyjne, wywołujące zamknięcie wtryskiwaczy.