Jak rozpoznać objawy uszkodzonego reduktora LPG?
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Reduktor to jeden z najistotniejszych elementów instalacji LPG. Reduktor potocznie nazywany jest parownikiem. Jak więc rozpoznać objawy uszkodzonego reduktora LPG?
Z czego składa się reduktor?
Reduktor to wyjątkowo skomplikowany mechanizm składający się z wielu zależnych od siebie elementów, od których sprawności zależy sprawność całego układu instalacji LPG. Głównym elementem reduktora jest jego metalowy korpus, do którego doprowadzany jest czynnik chłodniczy, rozprowadzany po parowniku systemem kanalików. Odpowiadają one za utrzymanie korpusu parownika i pozostałych jego elementów w odpowiedniej, optymalnej dla jego pracy, temperaturze.
W reduktorze znajduje się również komora odpowiedzialna za rozprężenie doprowadzonego do niej płynnego gazu. Najważniejszym elementem samego parownika jest specjalna membrana, dzięki której wewnątrz mechanizmu panuje odpowiednie ciśnienie. Kolejnymi elementami reduktora są zawory dolotowe i wylotowe. Przez zawór dolotowy płynny gaz dostaje się do reduktora, który pod odpowiednim ciśnieniem opuszcza zaworem wylotowym i kierowany jest na wtryskiwacze.
Za co odpowiedzialny jest reduktor w instalacji LPG?
Głównym zadaniem reduktora w instalacji LPG jest zmiana stanu skupienia gazu LPG z ciekłego na lotny. Dba również o odpowiedni skład mieszanki paliwowej i zabezpiecza gaz przed wydostawaniem się z układu podczas postoju pojazdu.
Jak rozpoznać objawy uszkodzonego reduktora LPG?
Jeżeli reduktor w naszym pojeździe ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, będziemy w stanie rozpoznać to po kilku typowych dla tej usterki objawach.
Uszkodzony reduktor może objawiać się m.in. poprzez samoczynne przełączanie się instalacji z zasilania gazem na zasilanie benzyną, brakiem mocy przy dużych obciążeniach, ulatnianiem się gazu lub wyciekami płynu chłodniczego z układu.
Wszystkie powyższe objawy uszkodzonego reduktora LPG wywołane mogą być przez niedostarczanie odpowiedniej ilości mieszanki przez zużyty reduktor. Dzieje się tak, gdy uszkodzeniu ulegają gumowe elementy reduktora, lub gdy osad i zanieczyszczenia ograniczają znacząco przepływy wewnątrz reduktora.
To najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia reduktora w instalacji LPG. Nie znaczy to, że w naszym przypadku właśnie to wywołało uszkodzenie reduktora. Za każdym razem gdy coś niepokojącego dzieje się z naszą instalacją LPG powinniśmy udać się do odpowiedniego specjalisty w celu weryfikacji przyczyn nieprawidłowego zachowania się auta. Dobrzej również regularnie dokonywać przeglądów instalacji gazowej i odpowiednio dbać o nią, tak aby uniknąć uszkodzeń zawczasu.