Jak sprawdzić rozrząd?
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Kupiłeś nowy samochód? Twoje stare auto wydaje dziwne dźwięki z komory silnika, a auto nie chodzi, jak powinno? Na forach każdy wspomina, że winny może być rozrząd, ale nie jesteś w stanie upewnić się czy to prawda? Nie w każdym aucie sprawdzenie rozrządu to kwestia minut, ale warto to zrobić nim będzie za późno.
Jak sprawdzić rozrząd
Oczywiście najprostszą metodą upewnienia się co do stanu swojego auta jest udanie się do mechanika na diagnozę, która dokładnie określi, gdzie leży problem i od razu zaoferuje naprawę twojego oczka w głowie. Nie wszyscy jednak mogą sobie pozwolić na odstawienie auta do mechanika. Dojeżdżają codziennie do pracy i bez niego trudno się im do niej dostać czy po prostu nie ufają nikomu innemu niż sobie i nalegają by samemu znaleźć rozwiązanie.
Jeżeli twój samochód posiada rozrząd na łańcuchu prawdopodobieństwo, że on jest przyczyną usterki są raczej nikłe. Rozrządy łańcuchowe są z zasady bezobsługowe i są w stanie bez problemu wytrzymać ponad pięćset tysięcy kilometrów. To czasami więcej niż cała reszta naszego pojazdu. Można więc spokojnie założyć, że to nie rozrząd szwankuje i szukać odpowiedzi w innym miejscu.
Rozrząd na pasku niestety wymaga regularnego serwisu pomiędzy 80 tyś kilometrów, a 150 tyś kilometrów. Najprostsza droga to po prostu rozrząd wymienić. Części nie powinny wygenerować wysokiego kosztu powinny zamknąć się w okolicach trzystu złotych. Ewentualna wymiana u mechanika również nie powinna być droga. Dlatego profilaktyczne wymienienie całego rozrządu może być dobrym pomysłem.
Kiedy jednak uprzemy się na samodzielną wymianę dobrze jest sprawdzić czy naprawdę jest ona potrzebna. Zaczynamy więc od otworzenia maski. Jeżeli nasze auto posiada plastikową obudowę najlepiej zacząć od zdemontowania jej. Kiedy to zrobimy, ujrzymy silnik w całej okazałości, a po lewej bądź prawej stronie znajdziemy inną plastikową obudowę. Pod nią właśnie kryje się rozrząd. Wyjątkiem są auta o silniku montowanym równolegle do ramy auta jak to np. ma miejsce w niektórych mercedesach, ale jest to raczej rzadkość stosowana głównie w autach z napędem na tylną oś. Wtedy rozrząd znajduję się na boku silnika skierowanym w naszą stronę. Odchylając ten plastik ujrzymy pasek rozrządu. To dokładnie to, czego szukaliśmy, wiemy już jak odnaleźć pasek rozrządu w naszym aucie.
Jak sprawdzić rozrząd? A dokładnie jego stan? Pasek musi być napięty, nie poszarpany na brzegach, a rowki na jego stronie użytkowej wciąż nie starte. Jeżeli jest inaczej, to cóż… pora na wymianę rozrządu!