Jak zaoszczędzić na paliwie
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Ceny paliw poszybowały w górę w przerażającym tempie. W niektórych miejscach w kraju za litr ‘Dziewięćdziesiątki ósemki” płacimy już niemal sześć złotych! Jednak szukanie oszczędności na paliwie jest niezmienną cechą każdego kierowcy, niezależnie od aktualnych trendów na rynku ropy. I nie w tym oczywiście nic złego. Charakteryzuje to osoby przedsiębiorcze.
Jak zaoszczędzić na paliwie
Sposobów na szukanie oszczędności jest mnóstwo i ewoluują one wraz ze zmianami w światowych rynkach paliw. Do niedawna dużą popularnością cieszyły się samochody z silnikami diesla, gdyż charakteryzowało je zmniejszone zużycie paliwa, szczególnie w dalekich trasach. Kiedy silniki benzynowe osiągały spalanie na poziomie 8 litrów na sto kilometrów, diesle o podobnej mocy potrafiły zejść aż do 4 litrów! Silniki wysokoprężne nadal są dosyć popularne, wciąż stosuje się je w samochodach ciężarowych i innych pojazdach przeznaczonych do przewozu ciężkich ładunków czy pasażerów. Głównym czynnikiem jest fakt, że diesle dzięki swojej budowie są w stanie pracować pod większymi obciążeniami. Aktualnie sytuacja na rynku paliw zmieniła się pod wpływem alarmującej sytuacji ekologicznej. Jako że silniki wysokoprężne są najmniej ekologiczne, postanowiono opodatkować olej napędowy, tak by zniechęcić osoby prywatne do używania tego typu silników.
Drugim rozwiązaniem jak zaoszczędzić na paliwie jest montaż instalacji LPG bądź skorzystania z ofert salonów samochodowych proponujących auta z instalacją fabryczną do napędzania silnika tym paliwem. Wybór instalacji fabrycznej wiąże się z wieloma korzyściami. LPG jest skroplony gaz petrochemiczny, będący efektem rafinowania ropy naftowej. Jego spalanie w lwiej części tworzy parę wodną. Jest to bardzo ekologiczne rozwiązanie, jednakże w starych autach bardzo często powoduje przedwczesną korozje układów wydechowych, szybsze zużywanie się uszczelki pod głowicą oraz szereg innych niedogodności. Auta posiadające fabrycznie zamontowaną instalacje LPG zbudowane są z zastosowaniem specjalnych materiałów odpornych na efekty uboczne spalania tego paliwa. Gaz, jak potocznie zwie się to paliwo, jest również dosyć tanim paliwem i pomimo niewielkiego wzrostu spalania względem benzyny, wciąż mniej uderza po kieszeni niż auto napędzane standardowymi paliwami.
Trzecią opcją są hybrydy. Te zmyślne napędy podczas jazdy miejskiej potrafią zredukować spalanie nawet do 2-3 litrów benzyny na sto kulometrów! Dzieje się tak przez akumulacje energii w bateriach auta podczas przyspieszania oraz hamowania, co charakteryzuje jazdę w terenach miejskich. Na trasie samochód przechodzi zwykle na zasilanie samą benzyną, ale poruszanie się na dalekich dystansach zawsze jest mniej benzynochłonne, niż ruch miejski.
Auta elektryczne dzięki regulacjom rządów i unii europejskiej mają potencjał by stać się najtańszym źródłem transportu, aczkolwiek do tego daleka droga.