Biały dym z rury wydechowej
- By : Motorefekt.pl
- Category : Motoryzacja
Wstajesz rano, zaspany robisz sobie kawę i kroisz pomidora na kanapki. Za oknem rosa zwilża trawnik przed twoim domem, a słońce dopiero wstaje. Po śniadaniu nadchodzi moment wyjścia do pracy. Otwierasz samochód, wkładasz kluczyk do stacyjki, przekręcasz go i w lusterku widzisz jak z rury wydechowej wylatuje ogromna chmura białego dymu. Serce zaczyna ci mocniej bić, ręce się pocą, ciśnienie przekracza dopuszczalne normy. A nie powinno tak być.
Biały dym wydobywający się z rury wydechowej na zimnym silniku to całkowicie normalne zjawisko mogące mieć swoje podłoże w bardzo wielu zmiennych czynnikach. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na warunki pogodowe, szczególnie jeżeli samochód stoi pod przysłowiową chmurką. To co widzimy podczas odpalania najczęściej jest parą wodną, która uwielbia osadzać się w wydechu. Kiedy więc ciepło zacznie wydobywać się przez układ paliwowy, to razem ze spalinami zacznie wydostawać się stamtąd również para wodna. To ona jest powodem powstania prawdziwych chmur, a również też tych z Twojego wydechu. Jest to zdecydowanie najczęstszy powód wystąpienia białego dymu z rury wydechowej na zimnym silniku.
Kolejnym powodem może być paliwo. Niestety, nie wszystkie stacje oferują wysoką jakość paliw przez co zawsze jakąś częścią mieszanki będzie woda. Oczywiście gdy jest bardzo niewiele, to nie ma żadnej tragedii. Jednak im więcej dymu wydobywającego się z wydechu na zimnym silniku tym bardziej warto zainteresować się jakością paliwa z ulubionej stacji. Oszczędności na litrze mogą okazać się stratą na odległościach pokonywanych na jednym baku! Wyjątkiem od reguły – słabe paliwo oznacza dużo dymu – jest instalacja LPG zainstalowana w naszym aucie. Często mówi się, że tak zwany „gaz” jest dużo bardziej ekologiczny od tradycyjnych paliw. I jest to prawda! W reakcji spalania LPG powstaje duża ilość pary wodnej, która, szczególnie w chłodne poranki, potrafi objawiać się jako biały dym z rury wydechowej na zimnym silniku.
Jednakże, jeżeli biały dym z rury wydechowej pojawia się również na rozgrzanej jednostce, warto zwrócić się do mechanikę na diagnozę naszego układu chłodzenia by w porę zapobiegać poważnym problemom silnika. Najczęściej tak objawia się usterka uszczelki pod głowicą, znana wszystkim posiadaczom aut jako najdroższa i najgorsza możliwa usterka w naszym aucie. Oczywiście nie jest to do końca prawda, ale warto obserwować jak długo biały dym towarzyszy nam podczas jazdy oraz monitorować stan płynu chłodniczego.
Biały dym z rury wydechowej na zimnym silniku to nie wyrok! Wystarczy upewnić się, że znika gdy silnik się rozgrzeje i cieszyć się dalej z jazdy naszym ulubionym pojazdem.