Hamowanie z systemem ABS

Motoryzacja

Systemy bezpieczeństwa wciąż się zmieniają. Od początków XX wieku wraz z rozwojem motoryzacji szukano kolejnych metod zwiększenia bezpieczeństwa kierującego oraz pasażerów. W latach 20’ powstały wycieraczki, które zwiększały widoczność podczas trudnych warunków drogowych z opadami deszczu lub śniegu. Lata pięćdziesiąte przedstawiły nam bezpieczne szyby zawierające w sobie specjalną folie mającą na celu przeciwdziałanie rozpadaniu się szyby na wiele raniących kawałków. Kleik ten spajał pęknięcie uniemożliwiając okruchom rozproszenie się, a nawet w wypadku mocniejszego uderzenia, które było w stanie przerwać te warstwę ochronną kawałki były bardziej zaokrąglone i mniej groźne dla podróżujących. Lata 60’ przyniosły nam trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, ratujące miliony osób rocznie, a od lat 70’ do powszechnego użytku wkroczyły poduszki powietrzne mające na celu chronienie nas przed dodatkowymi obrażeniami podczas wypadku.

Innowacje w hamulcach

Oczywiście najważniejszym elementem bezpieczeństwa pojazdu są hamulce. I jak cała reszta podzespołów dbających o nasze życie oraz zdrowie, od wieku przechodzą modyfikację polepszające ich działanie. Dawniej w powszechnym użytku były hamulce bębnowe, potem zamieniono jest na tarczowe, później do tarcz dodano wentylacje, by lepiej rozprowadzały ciepło, ale najważniejszym przełomem w produkcji hamulców było powstanie systemu ABS – czyli po polsku Przeciwblokujący układ hamulcowy. System ten ułatwia nam wiele rzeczy. Po pierwsze, kiedy hamujemy naciskając pedał hamulca do oporu, w aucie bez systemu ABS nie jesteśmy w stanie skręcać, a co za tym idzie, ominąć potencjalnej przeszkody, dzieje się tak dlatego, że całkowicie zablokowane hamulce utrudniają prace układowi kierowniczemu. ABS w momencie zablokowania się kół, popuszcza hamulce, by umożliwić nam dalsze kierowanie pojazdem podczas wytracania prędkości. Ułatwia to również hamowanie na śliskiej nawierzchni, kiedy nasze auto traci przyczepność hamującymi kołami, pozwala on znów ją odzyskać.

ABS jak hamować?

ABS jak hamować, otóż hamowanie autem wyposażonym w moduł ABS jest bajecznie proste, system ten został stworzony z powodu naturalnego odruchu kierowców, by w sytuacji kryzysowej naciskać hamulec z całej siły by jak najszybciej zatrzymać samochód. W niektórych jednak warunkach bywa to bardzo niebezpieczne, co zainspirowało inżynierów do stworzenia właśnie tego, niezwykle potrzebnego modułu bezpieczeństwa. Teraz naturalny odruch towarzyszący sytuacjom kryzysowym podczas podróży autem jest wręcz pożądany, a praca wykorzystywana przez ABS nie raz uratuje nam życie.

 

Motoryzacja
Czy wiesz jak wygląda przegląd samochodu?

Co roku odwiedzasz stację kontroli pojazdów, ale czy wiesz, co tak naprawdę jest tam sprawdzane? Skoro jesteś kierowcą, to nie zdziwi Cię fakt, że każdy samochód, potrzebuje kontroli pod względem bezpieczeństwa. Zastanawiało Cię kiedyś, co dokładnie jest badane podczas takiego przeglądu? Zacznijmy od tego, jak często wymagany jest przegląd? W …

Motoryzacja
Dlaczego zostaje zaniżona wartość auta przy szkodzie całkowitej?

Obniżenie wartości pojazdu przy kasacji. Warto zacząć od doinformowania. Na początek, pojazd zostaje wyceniony niżej, niż był sprzedany obecnemu właścicielowi, ponieważ przy sprzedaży brane są pod uwagę zalety, jakie w posiada w swojej budowie. Natomiast nie można tego powiedzieć o pojeździe, który został uszkodzony. Jego wartość rynkowa spadła, gwarancja producenta …

Motoryzacja
Montaż rejestratora jazdy do samochodu

Na co zwrócić uwagę? Pomyśl sobie, że wracasz z pracy do domu, jedziesz z poprawną prędkością, nagle dochodzi do zdarzenia drogowego, mianowicie kierowca na pasie obok gwałtownie zajeżdża Ci drogę, bez wyraźnej przyczyny. Sytuacja niestety kończy się nieprzyjemnie dla Ciebie, ponieważ wpadasz czołowo w bariery energochłonnych przy drodze ekspresowej. Na …